Motorák

21.03.2001 00:00

Vzhledem k absenci motorového vozu v produkci ETS (v roce 2001) trvajícího snad až doposud, jsem se rozhodl že si něco takového postavím sám...

Nechme stranou zda se jedná o model nebo hračku. Nechme stranou i to že "můj motorák" se nepodobá asi ničemu co kdy jezdilo po kolejích v našich končinách.

Já chtěl prostě motorák a to takový aby se líbyl hlavně mě osobně. Nechtěl jsem nic plastového, ale kus poctivého KOVU.

První pokus můžete vidět v galerii pod tímto článkem.

Jako základ byla použita motorová jednotka ETS která "zbyla" bůhví z čeho.. (pocházela z křižíka). Z důvodu co nejjednoduší stavby jsem se rozhodl pro rozměr klasického osobního vozu ETS, ze kteráko byla nakonec použíta jak střecha tak i drobné díly jako nárazníky schůdky a podobně.

Samotná skříň motorového vozu je pak zhotovena z mosazného plechu  tlustého 0,6mm. Nejde o žádný lept, vše je ručně vypilováno. led diodová světla využívají elektroniky ETS z pohoné jednotky a tak bylo bez problémové zapojení kdy vůz přehazuje světla podle směru jízdy (dopředu velké žluté a do zadu červené diody)

Lak je klasický autospray  červené barvy. detaily jako dveře a bílý pruh  jsou polepy které jsem nechal vyřezat z aranžerské tapety (nic lepšího mě nenapadlo) lakovat prostě neumím :o)

Motorový vůz má bohužel poměrně krátký rozvor náprav daný použitou jednotkou. Ta mu dává naopak perfektní  tažnou sílu díky pohonu obou náprav a poměrně značné konečné váhy stroje (ta je ale bohužel u motorováho vozu poměrně zbytečná :o) . Samozřejmě trpí klasickou nemocí ETS strojů "staré konstrukce" (Križík a Lego) dané přímím pohonem bez šnekového převodu motoru - dlouhá setrvačnosta špatná regulovatelnost rychlosti obvzlášť při provozu samostatně bez vozů.

K motorovému vozu vznikl záhy i přípojný podobné konstrukce. Jedná se o klasický os. vůz ETS který má jen vyměněnou skříň.

Tato jednotka posloužila hlavně jako podnět pro výrobu dalších dvou motoráků o trošku sofistikovanější konstrukce. O těch ale někdy jindy...

Tento stroj je v provozu dodnes... i když radši používám oněch dvou později vytvořených strojů.

Fotogalerie: Motorák